torsdag den 7. juli 2011

Der er krummer i den knægt

Edvald Boasson Hagen

(Foto-kilde: Guardian.co.uk)

I 2009 var jeg i Belgien og Frankrig for at dække forårets brostensklassikere. Ronde van Vlaanderen, Gent-Wevelgem og Paris-Roubaix - et velkendt stræk for cykeljournalister, fordi løbene indtil forrige år kunne dækkes på en god uges tid, og derfor kunne man godt overbevise en velvillig redaktør om det fornuftige i at investere i gode (forhåbentlig, da...) reportager, kildepleje og opbygning af kontakter frem mod Tour de France.
Dét år skulle jeg i særdeleshed samle stof til et portræt af Matti Breschel til et glittet magasin, som Ekstra Bladet udgav nogle stykker af dét forår. Han kørte ikke med i midtugeløbet Gent-Wevelgem, som i øvrigt nogle år i forvejen havde et helt usædvanligt underholdende indslag, der godt kan gengives her, sådan lidt apropos snakken de seneste timer og dage om motorcyklers tilstedeværelse i cykelløbene:


Ikke sandt? Så kender man Mario Cipollini igen - 2 vandflasker og en diskvalifikation, så er den dags arbejde som verdensmester i foråret 2003 ligesom overstået...

Men tilbage til 2009. I Gent-Wevelgem deltog Matti som sagt ikke, og der var ikke plads til noget i avisen næste dag, så vidt jeg husker på grund af kampe i Champions League, og der var egentlig ikke anden grund til at tage derud end for at se cykelløbet, drible lidt rundt i den undselige by Wevelgem og nyde duften - nogle ville sige stanken - af pommes frites, stegte pølser og belgisk folkefest i provinsen. Og så det her kildepleje; og så gik det hverken værre eller bedre, end at løbet blev vundet af Brian Holms norske ny-prof Edvald Boasson-Hagen.

Opløbet kan ses her:


Efter løbet talte jeg med Brian Holm. Han havde ikke kun lovord til overs for nordmanden, fordi denne havde vundet. Han var rent ud sagt nærmest forelsket i nordmanden, som kun en connaisseur kan være det i et gyldent talent i den sport, man selv har været en del af hele livet.
"Der er krummer i den knægt. Han er en uslebet diamant, der både kan køre tidskørsel, spurte og opad. Han har alt, og han er utrolig god at arbejde med," sagde Holm blandt andet den eftermiddag.
Brian Holm lignede en mand, der havde fundet en guldåre. Hvad han jo også havde: Boasson-Hagen var på dette tidspunkt kun 21 år, han havde etableret sig i sit første prof-år som en rytter af stor kvalitet, og nu, i sit andet år, var han allerede vant til at vinde.
Denne dag vandt han sin hidtil største sejr, og jeg var ærgerlig over, at Ekstra Bladet ikke ville have stoffet. Men sådan er det også at være journalist, og jeg havde faktisk skrevet om Edvald en gang tidligere.

Edvald Boasson Hagen

Det var helt tilbage i 2006, da han var 18 år gammel og deltog for det norske Team Maxbo-Bianchi i Colliers Grand Prix, det aarhusianske landevejsløb, der sammen med 'En forårsdag på heden' i årevis har forsøgt at danne et troværdigt tilbud af god klasse til de internationale pedalatleter. I de senere år med skiftende held, men aldrig uden engagement, og ofte med gode løb til følge, præget af gårsdagens og morgendagens, snarere end dagens stjerner.
I Aarhus 2006 endte resultatlisten sådan her:

Resultat af Colliers Classic1 Erwin THIJS UNIBET.COM 4.41,21
2 Edvald BOASSON HAGEN TEAM MAXBO BIANCHI 4.41,22
3 Niki TERPSTRA UBBINK - SYNTEC CYCLING TEAM 4.41,40
4 Zdenek MLYNAR AC SPARTA PRAHA 4.41,42
5 Jacob Moe RASMUSSEN TEAM GLS s.t.
6 Sergio Miguel Vieira RIBEIRO BARBOT - HALCON s.t.
7 Gabriel RASCH TEAM MAXBO BIANCHI s.t.
8 Aart VIERHOUTEN SKIL - SHIMANO s.t.
9 Jeremy HUNT UNIBET.COM s.t.
10 Wolfram WIESE TEAM REGIOSTROM - SENGES s.t.

Længere nede kom Lars Bak, Michael Mørkøv og andre stærke folk. Historien om løbet dét år er, at Thijs var i udbrud længe, og mod slutningen sled Boasson sig fri af forfølgergruppen og hentede ham selv.
Det unge fænomen fik et par afsnit i artiklen dagen efter:

Erwin Thijs profiterede i det 200 kilometer lange cykelløb af flere faktorer.
For det første var lysten til at sætte efter ham overskuelig. Team CSC kunne vist ikke rigtig sætte tempoet med de folk, man havde på startlisten til løbet, og de øvrige danske hold sad langt hen ad vejen og kiggede på Pro Tour-holdet i forventningen om, at de skulle påtage sig opgaven.
Unibet.com skulle naturligvis ingen steder, og det tredje stærke hold, Skil-Shimano, ventede på konkurrenterne.
For det andet var Thijs begunstiget af, at da han langt om længe blev hentet, var det blot af en enkelt rytter. Det norske stortalent Edvald Boasson er førsteårs senior, og mange forventer sig rigtig meget af ham.
- Jeg hørte om ham allerede for et par år siden, og hold da op, hvor han kørte godt i dag, lød det anerkendende fra den danske Glud & Marstrand-rytter Michael Skelde efter løbet.
Boasson kørte alene op til Thijs, der på sin side kørte afventende.
- Egentlig regnede jeg med, at jeg ville blive hentet, så jeg forsøgte at få mest muligt ud af udbruddet samtidig med, at jeg sparede lidt på kræfterne. Nede i feltet havde vi Jeremy Hunt, som jeg håbede kunne afgøre en eventuel spurt, forklarede Erwin Thijs.
Nu kom det kun til en mand-mand-duel mellem den 35-årige belgier og den 18-årige nordmand. De holdt hjem, og her udnyttede Erwin Thijs både sin rutine og sine evner som spiller.
- Jeg kunne se, at han var ung. Så jeg lod ham tage det meste af slæbet på de korte omgange i byen, og så smed jeg kæden et hak ned lige før jeg trådte an – det var ret nemt. Men jeg er alligevel imponeret af Boasson, sagde Erwin Thijs.
Det kom jeg til at tænke på i eftermiddag, da jeg hørte, at Boasson-Hagen havde vundet etapen. Jeg forstod aldrig, hvorfor Bjarne Riis ikke købte ham i sin tid, i stedet for alle disse nogle-og-tredive-årige syd- og østeuropæere, der ikke virker specielt interesseret i at lægge noget værdi og moral i holdet.
Boasson-Hagen har, siden jeg så ham første gang, udstrålet en oprigtig glæde og en oprigtig ydmyghed over for såvel sit talent som sin sport, og det er sådan noget, Bjarne Riis altid prædiker om.
Måske var det dét, der i sin tid fik mig til at slutte artiklen lidt rørstrømsk. Men det er vel også okay en gang imellem...


Den unge nordmand opnåede med andenpladsen sin flotteste placering i sporten hidtil. Men der var enighed om, at man ikke kommer til at huske ham for en andenplads i Århus, når hans karriere en gang er slut – dertil er der for lovende takter i ham.
- Jeg vil bare gerne gøre det så godt som muligt, og jeg vil gerne en gang være professionel på et Pro Tour-hold, lød det stilfærdigt fra ungersvenden på pressemødet.
Det skal nok lykkes ham. I første omgang kan han kigge på rutinerede Erwin Thijs og lære lidt om, hvordan man satser, når man skal til bordet.
For til bordet, det kom han jo:

Edvald Boasson Hagen

---
Og så lige til allersidst (23:22) en melding - jeg er tweetet op med Janez Brajkovic, og han har lagt et foto ud af sin skulder.
På næste tweet følger så denne melding:
So, there is a 47km TT in the Vuelta this year. I like.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar