torsdag den 14. juli 2011

Gambling

Han behandler cyklen som en gammel led kælling, der har fortjent det
(Citat fra Mader/Leth)

Det er med det yderste af fingrene, at jeg fortsat holder et overskud i forhold til statsfinanserne i form af Danske Spil. Jeg har ikke spillet hver eneste dag under Tour de France, omvendt har jeg trods alt troet så meget på egne tips, at jeg ofte har sat lidt skillinger på virkeliggørelsen af dem.
Og en hel del er gået hjem til gode odds. Men mange dage har jeg skullet varme mig ved den gode samvittighed, det giver at vide, at man bidrager til dansk ungdoms idrætslige og folkelige/kulturelle opdragelse i form af Danske Spils overskudsdeling til værdigt trængende...
Sådan er det at være gambler, og når bare jeg ikke fortæller Fruen om det, går det nok. Og i dag må jeg tilstå, at Samuel Sanchez overraskede mig - jeg havde ikke set ham som vinder på etapen til Luz-Ardiden, men han udnyttede momentet og den altid baskervenlige stemning i Pyrenæernes ragnarok af folkelig medleven fuldt ud.

© SportsAgency.dk
(Foto: Sportsagency.dk)

Og det skyldes jo dårlig erindring. For i 2008 stod jeg i Beijing nær den Kinesiske Mur og dækkede OL-landevejsløbet, som spanierne styrede fra først til sidst med et nærmest overjordisk stærkt hold bestående af den netop kårede Tour-vinder Carlos Sastre, Alberto Contador, Alejandro Valverde, Oscar Freire og Samuel Sanchez.
De store stjerner kørte som et knaldstærkt kollektiv og satsede hele butikken på, at én af dem skulle vinde. Cykelsport handler langt hen ad vejen om gambling - gør man det rette på det rette tidspunkt?
Det gjorde Sanchez i 2008, og det gjorde han igen i dag.

Hvad der ikke overraskede mig var, at Alberto Contador ikke kunne følge Andy Schleck i de sidste få hundrede meter frem til målstregen.
Til gengæld var det overraskende, at Schleck ikke tidligere forsøgte at skabe et hul, så man både havde fået Contador skivet fra, og kunne have forsøgt at angribe Cadel Evans og Ivan Basso - sidstnævnte, og i særdeleshed hans løjtnant Sylvester Szmyd, var dagens overraskelse og fik fuld fortjeneste af en gambling på det rette tidspunkt.
  Og så i øvrigt en gentagelse af den ros, jeg for halvanden uge siden sendte af sted til den øjeblikkelige gule trøje, Thomas Voeckler: Det var cykelløb kørt med stort, stort hjerte, den smørhårede franskmand præsterede i dag, og det kan kun give anerkendelse alle vegne fra.
Jeg ser fortsat Andy Schleck som den reelle bejler til den gule trøje i Paris, med Cadel Evans som den største udfordrer. At storebror Schleck stak afsted i dag, skyldes snarere gambling og taktik, end det skyldes, at han er stærkere end Andy.

Men måske skyldes den synsvinkel i virkeligheden, at jeg har smidt penge på, at Andy Schleck vinder. Det er ren gambling...

The Gambler:

Ingen kommentarer:

Send en kommentar