mandag den 4. juli 2011

En protest og en status

Nu ligger det ikke til mig at prale, så jeg vil - med henvisning til resultaterne for de første 3 etaper og mine tips på dagens vindere - blot sige, at 2 ud af 3 er ikke så ringe endda... Omkring forløbet af gårsdagens holdtidskørsel har mange eksperter hæftet sig (kritisk) ved, at Leopard-Treks kørsel foregik uden, at Andy og Fränk Schleck tog føringer. Det bliver kaldt alt lige fra dårlig form og til dårlig opførsel over for holdkammeraterne.
Nu har tempokørsel aldrig været de to's største kompetence. Hvilket jo er lidt i modsætning til en række af de andre ryttere på holdet. Og det virker underligt på mig, at det skulle være udtryk for dårlig form og moral, at man som holdkaptajn(er) vælger at sige, at den her holdkørsel, den triller vi så nemt som muligt igennem - det er helt andre steder, slaget skal slås senere i Tour'en.
Med andre ord: Jeg tolker det snarere som et udtryk for, at The Schlecks Inc. langt om længe har fundet noget af den kynisme, der skal til, hvis man vil være en vinder. Den, som Eddy Merckx og Bernard Hinault i sin tid roste Lance Armstrong for endelig at vise, da han havde overspurtet de andre i en bjergduel på 17. etape i 2004:


No more gifts! (Citat - Lance Armstrong)

I weekenden fandt den første udskilning i Tour'ens forventede klassement sted, da Alberto Contador styrtede - det giver sportsdirektør-legenden Cyrille Giumard her klar besked om. Styrtet er velbeskrevet, men hvis vi kigger på den øjeblikkelige stilling efter de første 3 etaper, og kun koncentrerer os om topgruppen, så ser regnestykket sådan her ud (udregnet med Evans som den førende):
1. Cadel Evans
2. Fränk Schleck + 0,03 min
3. Andy Schleck + 0,03 min
4. Bradley Wiggins + 0,03 min
5. Tony Martin + 0,04 min
6. Andreas Klöden + 0,09 min
7. Christopher Horner + 0,09 min
8. Janez Brajkovic + 0,09 min
9. Levi Leipheimer + 0,09 min
10. Robert Gesink + 0,10 min
11. Alexandre Vinokourov + 0,31 min
12. Jürgen van den Broeck + 0,38 min
13. Ivan Basso + 0,56 min
14. Alberto Contador + 1,41 min
15. Christian Vande Velde + 1,48 min
16. Roman Kreuziger + 2,20 min
17. Samuel Sanchez + 2,35 min

Det er jo en ordentlig stak af små- og store favoritter. Kvartetten fra Radioshack - Klöden, Horner, Brajkovic og Leipheimer - har fået at vide, at de skal køre om det i bjergene; men med tildelingen af rygnummer 71 er signalet fra Johann Bruyneel til Janez Brajkovic (og resten af holdet) klart: JB er boss, og JB-junior er bossens valg på vejene.
Bedømt ud fra den øjeblikkelige position er der i hvert fald et spændende løb i vente. Contador skal rykke, og det vil potentielt splitte det hele - og måske også ham selv.

Allernederst i bunken har vi Sanchez, der måske i virkeligheden kan bombe det hele endnu mere til atomer, men spørgsmålet er, om han og Kreuziger ikke allerede er for langt bagude. Men Sanchez har absolut noget at byde på - han vandt OL-guld i Beijing, og han tog andenpladsen i Vueltaen 2009 og fjerdepladsen i sidste års Tour.
I midtergruppen er der specielt grund til at holde øje med Robert Gesink, for hvis hans udvikling fra de seneste år fortsætter, så tager han ikke alene den hvide ungdomstrøje, men også en plads på podiet i Paris - og husk på, at Rabobank lod deres abonnent på podiumspladserne, Denis Menchov, skride uden at knibe en tåre; det viser vel lidt om, hvor stor tiltro Erik Breukink & Co. har til unge Gesink.

Men lige nu er den allerstørste favorit måske i virkeligheden manden, der ligger forrest på den ovenstående liste. Den australske fighter vandt VM i 2009 og har vist blomstrende form de seneste år, og han er kaptajn på et hold, der både besidder rutinen og - ikke mindst - er fuldstændig ensidig fokuseret på, at Evans skal have de bedst mulige forhold på de franske veje. De har i hvert fald stor appetit på tingene på BMC.
Jo, det er spændende dage i Tour de France. Men der er meget mere i vente.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar