lørdag den 2. juli 2011

På magasinmarkedet, del II

En god kollega skrev en hilsen til mig i går, da jeg havde lanceret første del af 'magasinmarkedet' og linket til det via facebook.com - "Jamen jeg er jo nødt til at købe alt det Tour-halløj, skat - jeg blogger jo" skrev han anerkendende med tilføjelsen "godt trick".
Nu er det jo strengt faglige vilkår, jeg har underlagt mig selv med forpligtelsen til - på eventuelle blog-læseres vegne og kun i deres tjeneste, naturligvis - at trawle igennem de 6 magasiner, hvoraf vi nåede de 4 i går, inden pligterne kaldte. Dermed er de 2 danske tilbage, som jeg i dag vil give et par ord med på vejen.


Ekstra Bladets Tour-guide
Jeg skal med det samme både erklære mig delvist inhabil på grund af min mangeårige ansættelse på Ekstra Bladet netop med Tour- og cykeldækningen for øje, og samtidig markere, at jeg ikke fatter en brik af, hvordan EB kan have Bjarne Riis til at skrive klumme i avisen og i dette tillæg.
Det svarer vel til, at Lars Løkke Rasmussen uredigeret kunne få penge - formentlig en god hyre - for at fortælle dansken om dette og hint hver eneste dag under de 3 uger, en valgkamp varer. Det ville selv Ekstra Bladets chefredaktion næppe tolerere, selv om der ved Gud er vide grænser for normaliteten i netop dét regi i disse år.
Bortset fra denne galde er det så i øvrigt et stramt og klart magasin, EB har sendt på markedet. Der er noget for de nørdede med en feinschmecker-gennemgang af de fuldblodsracere, Tour-rytterne kører på, og der er nogle rigtig fine portræt-interviews med Leopard-drengene Andy Schleck og Fuglsang. Til overflod kaster kollega Jimmi Willemoes sig i læsernes tjeneste under massør Mikael Kynebs hårde hænder i en gang kropsterapeutisk massage, før læserne får en fin gennemgang af etaper og hold.
Styrke: En klar redigering med fokus på tvekampen mellem Contador og The Schlecks, og en rigtig fin billedside med vægten lagt på den fede komposition
Svaghed: Styrken er også en svaghed - der er ikke meget for de alment interesserede, der må søge til fx Tipsbladets magasin for den slags stof
Citat: "I klummer har jeg plads til at komme omkring tingene i stedet for at kommentere dem med et enkelt citat, og det vil jeg gerne benytte mig af - også når det komme til mig selv, de processer, jeg går igennem under løbet, og de tanker, jeg gør mig om livet og de valg, det byder" (Bjarne Riis)

TV2 og B.T. - Officielt Tour-magasin
Gennem årene har jeg i flere tilfælde købt flere udgaver af dette magasin, når rejsen gik mod det pågældende års Tour-start. Det udgives nemlig på licensbasis i en række lande, og derfor kan man godt blive snydt i en lufthavns-kiosk, fordi forsiden ikke nødvendigvis er den samme i hvert land.
Men store dele af indholdet går igen fra land til land og er blot oversat fra det franske udgangspunkt. Derfor er 'grævlingen' Bernard Hinault eksempelvis mand for at give en karakteristik af hvert af de medvirkende hold - han var næppe manden, TV2 og B.T. selv ville vælge, hvis de manglede en sådan analytiker...
Der er tale om et meget stort materiale, som på mange måder kommer hele vejen rundt. I sammenligning med de tidligere sæsoners udgivelser på dansk, hvor det også har været duoen TV2 og B.T., der stod bag udgivelsen, er bladet blevet klart bedre, og det er velgørende at se, at det faktisk er de danske bidrag fra gode skribenter (og kolleger), der løfter udgivelsen.
Naturligvis har magasinet samme fokus på tvekampen som alle de andre. Men der er også plads til nørdede ting, og så har Jørgen Leth skrevet en (måske ufrivillig) munter reportage om ... Jørgen Leth, og lidt om Brian Nygaard, der står bag Leopard-Trek.
Styrke: Den brede og grundige tilgang og overfloden af stof, der åbner for mange timers studier
Svaghed: Kan nærmest virke uoverskuelig på grund af sin mastodont-agtigt fysiske fremtoning...
Citat: "Jeg er klar over, at nogen kan synes, at mit venskab med envigtig spiller i cykelsporten gør mig inhabil i visse situationer. Men den er jeg ikke med på. Det er vel et spørgsmål om personlig integritet" (Jørgen Leth)



Generelt
Læg mærke til fotoet herover. Bortset fra, hvor tydeligt mit havebord savner træbeskyttelse, så er det den gule farve, der er iøjnefaldende. Den gule trøjes mytologi går igen over alt i denne måned, hvor avissider tones med gult, og hvor alt, hvad der har med Tour de France at gøre, fortælles med gult som baggrund.
I den forstand er 5 af de 6 udgivelser fuldstændig ens. Kun Tipsbladets forside indikerer noget andet end det gule, hvad jeg kom lidt ind på ved gennemgangen i første del. Og som nævnt under de enkelte magasiner, så er det også iøjnefaldende, hvor meget tvekampen mellem Alberto Contador og Andy Schleck fylder - en hurtig gennemtælling vil indikere, at det er omkring 50-60 procent af stoffet (ud over listestoffet, dvs. rutefortegnelser, holdopstillinger etc.) der drejer sig om de to fedtfattige ynglinge.
Som så med al den fokusering er på vej til at blive yndlinge...

Nå, løbet er i gang, og Tour de France 2011 er skudt ind. God fornøjelse - jeg vender tilbage i løbet af weekenden med et par bud på den samlede vinder af løbet, og kommentarer er altid velkomne!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar