torsdag den 7. juli 2011

Styrtløb

BYE BYE BRAJKOVIC


Tour de France 2011: battered riders vent their fury over dangerous course set-up

(Foto: Reuters)

Janez Brajkovic er ude af Tour de France. Billederne af ham, liggende i hvad der forekom meget lang tid stort set ubevægelig, er nemme at huske i al deres gru. Et af mange helt uforudsigelige og uforklarlige styrt på onsdagens etape. Og et fatalt ét af slagsen, fordi han fik en alvorlig hjernerystelse. Hjemmesiden velonation.com udlægger teksten sådan her:
“I don’t remember anything of the crash,” Brajkovic said, according to the team. “I remember the moment I was about to crash and then the next thing I remember was our team doctor asking me if I thought I could continue. But I wasn’t aware of where I was and which race I was in. Nothing. So it was clear that I had to go to the hospital. Obviously I am super disappointed with this. This is the worst case scenario for me. My entire year was focused on this Tour de France and now after five days it’s over. On the other hand, I think I can recover pretty fast and go for the Vuelta and get results there. But still, the Tour de France is something special and it’s very hard for me and for my heart. It’s very sad.”
Sloveneren havde tilrettelagt formopbygningen, så han skulle toppe - og dermed dominere - ved Tour'en. Han var en outsider, der i 2011 skulle brage igennem, og jeg er ikke i tvivl om, at hans sportsdirektør og faste mentor, Johan Bruyneel, i Brajkovic så noget af det samme, som han i sin tid så i Lance Armstrong og Alberto Contador. Nemlig lederevner, en ekstremt god enkeltstart og forrygende klatreevner.
Nu må vi vente noget tid på at se, hvordan og hvornår 'Jani' så udløser talentet i fuldt flor. Jeg vil tro, han bliver kastet for de spanske løver i Vuelta España - sikkert er det, at hans største force er etapeløbene, men indtil nu kun de kortvarige: Siden 2008 er han sluttet i top 10 i 17 etapeløb af en uges varighed, og de to af dem har han vundet i form af Tour de Georgia og Criterium Dauphinée.
Brajkovic er i øvrigt i løbet af de seneste 12 timer begyndt at opdatere sin twitter-profil, og her skriver han blandt andet:
"Not the best day for me. We think I can do rollers in a week. Preparing suitcase 4 the Vuelta"
Janez Brajkovic var slet ikke den eneste, der styrtede i går. Vi så også Tom Boonen komme trillende i mål mere end 13 minutter efter feltet, vi så Nicki Sørensen blive udsat for et på mange måder spektakulært styrt, hvor han blev trukket ned af en motorcykel, og meldingen var, at et storhold som Rabobank havde 7 mand i asfalten undervejs på den kun godt 160 kilometer lange etape.

Hvad er det, der udløser alle de styrt? Jeg tror, det er en kombination:
1) Vejene i Bretagne er altså utrolig smalle, og de varierer samtidig meget i bredde, lige som der mange steder er chikaner og kantsten, som godt nok er afmærket, men som alligevel kan komme som en overraskelse - specielt når rytteren foran undviger pludseligt
2) Tour de France tiltrækker som altid vanvittig mange tilskuere. De står tæt på vejen, og vi så forleden, hvordan en kvinde fældede feltet i en i øvrigt velbeskrevet sekvens...
3) Løbet er fortsat ungt, og rytterne er friske og opsatte på at vise noget særligt, så der bliver kørt aggressivt af alle
4) Efter Contadors tidstab er det på skarpeste vis blevet tydeligt for alle de store navne, at de skal sidde forrest i feltet. Hvorfor alle hold vil frem - både storholdene med klassementskandidaterne, sprinterholdene, der skal berede vejen på de fladere etaper, og 'lykkeridderne' på de mindste hold, der efterstræber en plads i solen og 15 minutters berømthed
5) De mange biler og motorcykler gør livet stressfyldt for rytterne. Det tydeligste eksempel var naturligvis Nicki Sørensen, men også andre gange har disse i princippet uvedkommende gæster forårsaget stor ravage i feltet

Disse mange faktorer er velkendte, og faktisk er det de færreste i feltet, der brokker sig. Jo, lige når det sker - men rytterne ved godt, at tilskuerne er et gode, at løbene skal være dramatiske, og at fotografer og biler blot er et udtryk for, at den kommercielle interesse er til stede.
Og dermed er der løn igen. Men på onsdagens etape følte mange givetvis, at det var lidt for meget løn som forskyldt...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar